Proč Barevné kamínky?
Název Barevné kamínky jsme zvolili jako symbol prolínání všech pěti povinných interakčních oblastí předškolního vzdělávání a současně jejich přehledného naplňování. Z kamínků pedagog vytváří barevnou mozaiku denních činností. Mohli jsme zvolit název Barevné korálky, Mozaika barev, Barevný svět, Barevné dny, Pět barev duhy nebo Barevná školka. Proč tedy kamínky? Vždyť každý kamínek má v sobě při troše fantazie barvu nebe, vody, slunce, lásky, tradic a kultury, vzniku života, trávy i Země. Je silný, plný energie, ale i pokoje a klidu. Je v naší dlani příjemný, uklidňující naše myšlenky, vyvolává snění i dobré pocity. Vyzařuje energii a vnitřní sílu. Můžeš si s ním hrát, těšit se z jeho tvaru, obdivovat jeho krásu a objevovat jeho mnoho dalších podob.
MODRÝ KAMÍNEK - DÍTĚ A JEHO TĚLO
Modrá barva: barva nebe, vzduchu, vody
Oblast: BIOLOGICKÁ
Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v oblasti biologické je stimulovat a podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte, podporovat fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností, učit je sebeobslužným dovednostem a vést je ke zdravým životním návykům a postojům.
ŽLUTÝ KAMÍNEK - DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA
Žlutá barva: barva slunce, slunce ovlivňuje naši psychiku
Oblast: PSYCHOLOGICKÁ
Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v oblasti psychologické je podporovat duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dítěte, rozvoj intelektu, řeči a jazyka, poznávacích procesů a funkcí, jeho citů i vůle, stejně tak i jeho sebepojetí a sebenahlížení, jeho kreativity a sebevyjádření, stimulovat osvojování a rozvoj jeho vzdělávacích dovedností a povzbuzovat je v dalším rozvoji, poznávání a učení.
ČERVENÝ KAMÍNEK - DÍTĚ A TEN DRUHÝ
Červená barva: barva lásky, pochopení, láskyplných vztahů, přátelství
Oblast: INTERPERSONÁLNÍ
Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v interpersonální oblasti je podporovat utváření vztahů dítěte k jinému dítěti či dospělému, posilovat, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci a zajišťovat pohodu těchto vztahů.
BÍLÝ KAMÍNEK - DÍTĚ A SPOLEČNOST
Bílá barva: barva slavností a slavnostního oblečení
Oblast: SOCIÁLNĚ KULTURNÍ
Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v oblasti sociálně - kulturní je uvést dítě do společenství ostatních lidí a do pravidel soužití se s ostatními, uvést je do světa materiálních i duchovních hodnot, do světa kultury a umění, pomoci dítěti osvojit si potřebné dovednosti, návyky i postoje a umožnit mu aktivně se podílet na utváření společenské pohody ve svém sociálním prostředí.
ZELENÝ KAMÍNEK - DÍTĚ A SVĚT
Zelená barva: barva přírody, stromů, trávy, ekologie
Oblast: ENVIRONMENTÁLNÍ
Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v oblasti environmentální je založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí - počínaje nejbližším okolím a konče globálními problémy celosvětového dosahu a vytvořit základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte (člověka) k životnímu prostředí.